هشت شهری که با بحران کمبود آب روبرو می‌شوند :: داناب کاشان

داناب کاشان

طرحی برای نجات آب

داناب کاشان

طرحی برای نجات آب

داناب کاشان

نجات آب
نجات زندگی
------------------------------------------------
ما را در آپارات دنبال کنید.
www.aparat.com/danab_kashan

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

موزیک پلیر

جهان با بحران کم‌آبی روبروست. بیش از یک میلیارد نفر در جهان دسترسی به آب پاکیزه ندارند و ۲/۷ میلیارد نفر دیگر نیز دست‌کم یک ماه در سال دچار کمبود آب هستند. در سال‌های اخیر به دلیل مصرف بی‌رویه منابع آب در کنار تغییرات اقلیمی، شهرها و کشورهای مختلف با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند.

بخ گزارش زمین سبز پارس و به نقل از یورونیوز این معضل از مرحله هشدار گذشته و بسیاری از شهرهای جهان نظیر کیپ‌تاون، دومین شهر بزرگ افریقای جنوبی همین حالا با خطر جدی تامین آب آشامیدنی برای شهروندان روبروست. بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۴ بر روی پانصد شهر بزرگ دنیا، پیش‌بینی شده بود که از هر چهار شهر، یک شهر در وضعیت «هشدار کمبود آب» قرار خواهد گرفت.

در این مطلب به بررسی موقعیت هشت شهر بزرگ جهان می‌پردازیم که با تهدید کمبود آب آشامیدنی روبرو هستند:

 

مکزیکوسیتی و بحران آب شدید

 

در حال حاضر ۲۱ میلیون نفر از ساکنان شهر مکزیکوسیتی دسترسی محدود به آب آشامیدنی را تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد فقط در بخشی از روز آب دارند و این در حالی است که یک پنجم جمعیت این شهر فقط چند ساعت در هفته به آب دسترسی دارند.

سیستم لوله‌کشی این شهر نیز دچار فرسودگی است و در هر ثانیه حدود ۹۸۰ لیتر آب به همین علت از دست می‌رود.

 

سائوپائولو در بحران آب؛ محافظت پلیس از کامیون‌های حمل آب

 

سائوپائولو یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای دنیا و از مراکز مهم تجاری برزیل در سال ۲۰۱۵ زمانی که ذخایر آبی شهر به زیر ۴ درصد رسید، با بحران شدید آب مواجه شد.

این شهر با جمعیت ۲۱/۷ میلیون نفر تنها برای ۲۰ روز ذخیره آب داشت و به همین خاطر پلیس مسئولیت حفاظت از کامیون‌های حمل آب در برابر غارت و شورش را به عهده گرفته بود.

خشک‌سالی مناطق جنوب شرقی برزیل از سال ۲۰۱۴ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت. با این وجود نمایندگی سازمان ملل متحد در این کشور، دلیل اصلی بحران آب آشامیدنی را «عدم برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب» می‌داند.

بحران کمبود آب در برزیل در سال ۲۰۱۶ پایان یافت اما در ژانویه ۲۰۱۷ نیز ذخیره مخازن آب این کشور ۱۵ درصد کمتر از میزان مورد نیاز بود.

 

بنگلور هندوستان؛ لوله‌کشی‌ فرسوده نیمی از آب شهر را هدر می‌دهد

 

هند با کمبود آب آشامیدنی پاک برای شهروندان خود روبروست. شهر بنگلور نیز از این قاعده مستثنا نیست اما مشکل بزرگ دیگر، فرسودگی لوله‌های آب در این شهر است.

مقامات هند می‌گویند که به همین دلیل نیمی از آب آشامیدنی شهر بنگلور به دلیل قدیمی بودن سیستم لوله‌کشی هدر می‌رود.

آب دریاچه‌های بنگلور نیز برای آشامیدن مناسب نیست و تنها برای آبیاری یا مصارف صنعتی می‌توان از آن استفاده کرد.

 

پکن؛ گران کردن آب برای بخش‌های تجاری

 

چین با داشتن ۲۰ درصد جمعیت جهان، تنها ۷ درصد ذخایر آب شیرین را در اختیار دارد. سهم هر شهروند در پکن با جمعیت بیست میلیونی در سال ۲۰۱۴، ۱۴۵ متر مکعب آب است. این در حالی است که به گفته بانک جهانی، با رسیدن سهم آب هر شهروند به ۱۰۰۰ متر مکعب، این شهر دچار بحران شدید کمبود آب شده است.

از سوی دیگر آلودگی آب‌ها در پایتخت این کشور بر مشکل کمبود آب افزوده است. آمار رسمی سال ۲۰۱۵ نشان می‌داد که ۴۰ درصد از منابع آب سطحی پکن به حدی آلوده است که تنها برای مصارف صنعتی و کشاورزی می‌توان از آن استفاده کرد.

مقامات دولت چین، در راستای مقابله با این معضل علاوه بر برنامه‌های آموزشی و فرهنگی برای شهروندان، قیمت آب آشامیدنی را برای صاحبان تجارت به مقدار زیادی افزایش دادند.

 

قاهره؛ آمار بالای مرگ‌ و میر ناشی از آب آلوده

 

رود نیل، طولانی‌ترین رودخانه جهان، منبع اصلی تامین آب کشور مصر است. با این حال این رودخانه در معرض آلودگی ناشی از پسماندهای صنعتی و کشاورزی است.

سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرده است که مصر در میان کشورهای نیمه توسعه یافته، بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از آلودگی آب را دارد و ممکن است تا سال ۲۰۲۵ میلادی دچار خشک‌سالی شود.

 

جاکارتا و بحران آب‌های زیرزمینی؛ آسفالت مانع جذب آب باران

 

جاکارتا، پایتخت اندونزی مانند بسیاری از شهرهای ساحلی با خطر بالا آمدن آب دریاها روبروست.

اما در این شهر این مشکل با مداخله انسان در طبیعت افزایش یافته است. به دلیل اینکه نیمی از جمعیت ۱۰ میلیونی این شهر به آب لوله‌کشی دسترسی ندارند، شهروندان به حفر چاه اقدام می‌کنند و این موضوع باعث تمام شدن منابع آب زیرزمینی شده است.

از سوی دیگر با وجود میزان بالای بارش باران در این شهر، آسفالت خیابان‌ها و استفاده از بتن مانع جذب آب باران و پر شدن ذخایر آب زیرزمینی می‌شود.

 

توکیو و مشکل سیستم تامین آب

 

دوره بارندگی در توکیو ژاپن چهار ماهه است و جمع‌آوری آب در این مدت کوتاه بسیار سخت است. سیستم آب توکیو عمدتا به آب‌های سطحی (رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و برف‌های ذوب شده) بستگی دارد و این بدان معنی است که اگر بارش باران در یک فصل کم باشد، خطر خشک‌سالی برای ۳۰ میلیون نفر اتفاق خواهد افتاد.

 

لندن و کاهش بارندگی و آب رودخانه‌ها

 

لندن یکی از شگفتی‌ها در زمینه خشک‌سالی است. بریتانیا با کاهش بارندگی سالیانه مواجه است و در این میان لندن ۸۰ درصد آب‌های رودخانه‌هایش را از دست داده است. با افزایش جمعیت و بالا رفتن سن سیستم لوله‌کشی این شهر، کارشناسان اعتقاد دارند که تا سال ۲۰۲۵ این شهر ممکن است با خشک‌سالی روبه‌رو شود.

  • مهدی حبیبی زاده

نظرات  (۱)

کاش مردم میدونستن و ینقدر اب نمیریختن

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار وبمستر

ابزار رایگان وبلاگ

اسکرول بار